Pencarian Maklumat dengan Google
Penulis Azleen Abdul Rahim-Utusan
ANDA pernah Google diri anda ataupun jenama anda
sendiri?
Pasti
teruja dapat melihat profil anda sendiri terpampang di internet. Tetapi kali
ini cuba anda cari jenama anda sendiri di laman enjin pencarian seperti Google,
Yahoo mahupun Bing, dengan cara lain selain daripada menulis nama jenama anda.
Cuba
anda taip sesuatu yang melibatkan industri anda sendiri, atau mencari jenama
anda berdasarkan tempat di mana jenama anda beroperasi, kemudian cuba lihat di
dalam senarai yang dipaparkan sama ada, ada atau tidak jenama anda di situ.
Saya
yakin jenama anda pasti tidak akan muncul di muka surat pertama, kedua, ketiga
ataupun di muka surat berapa sekali pun di Google. Saya juga yakin yang jenama
anda tidak akan dijumpai langsung. Anda cuma akan berjumpa apabila anda menaip jenama
anda sendiri.
‘Restoran
Untuk Sarapan Pagi Yang Enak di Muar.’
Apabila
seseorang ingin mencari sesuatu maklumat, mereka tidak akan menaip dengan
terperinci. Bagaimana untuk mencari dengan terperinci sekiranya kita pun masih
mencari maklumat yang terperinci itu.
Contohnya,
jika saya ke bandar Muar di Johor untuk kali pertama dan ingin mencari restoran
atau kedai makan yang menawarkan sarapan pagi yang enak, saya akan ke laman
Google dan menaip pencarian seperti di atas.
Saya
mencari dengan cara sedemikian kerana saya sendiri pun tidak tahu nama-nama
kedai di Muar yang menawarkan sarapan pagi yang enak. Kemudian, Google akan
menyenaraikan kesemuanya untuk saya.
Kedai
mana yang disenaraikan ini, akan meraih untung kerana pelanggan seperti saya
akan ke sana.
Jenama
besar melabur untuk memastikan jenama mereka dijumpai di internet. Biasanya
kaedah pencarian yang dilakukan oleh para pengguna ialah dengan cara mencari
berdasarkan sesuatu subjek, industri, tempat, soalan dan sebagainya yang tidak
terperinci.
Apabila
senarai yang dicadangkan oleh Google misalnya keluar, mereka akan dapat melihat
pelbagai pilihan yang ada disertakan dengan laman web yang menulis tentangnya.
Jenama
besar melabur begitu banyak dengan membuat pembelian Google AdWords, membeli
plug-in yang sesuai untuk digunakan bagi mengoptimumkan pencarian ke laman web
mereka.
Pelaburan
juga dilakukan ke atas penulisan blog dalam membuat liputan tentang subjek yang
sering dicari. Penggunaan tajuk yang menarik dan sering dicari amat penting.
Mereka juga berbelanja bagi mencari penulis-penulis blog untuk membantu mereka
bercerita.
Sekiranya
anda bukan jenama yang besar, anda tidak perlu risau sekiranya tidak mampu
mengeluarkan pelaburan yang banyak untuk memastikan jenama anda dijumpai
melalui strategi-strategi yang disebutkan tadi. Terdapat satu cara yang lebih
mudah dan murah (percuma sebenarnya) untuk digunakan.
Saya
syorkan anda gunakan Google+. Rangkaian media sosial ini dimiliki oleh Google.
Ramai yang tidak tahu atau tidak berminat untuk menggunakannya kerana ia tidak
begitu popular. Ia juga tidak begitu menarik kerana ramai rakan kita tidak
berada di sana.
Bagi
saya tujuan utama Google+ ini ialah untuk membantu kita dijumpai di Google
apabila pengguna mencari sesuatu maklumat tentang produk, perkhidmatan, petua
tertentu ataupun apa sahaja yang berkaitan dengan jenama anda.
Bagi
membuka akaun di Google+, anda memerlukan e-mel Gmail anda. Kemudiannya
lengkapkan profil anda. Apabila semuanya selesai, anda perlu memuat naik
status-status terkini anda secara konsisten.
Bukan
semua benda yang boleh dimuat naik, kandungan yang terbaik dan berkesan ialah
artikel dan infografik. Kedua-duanya perlu kerana Google akan menghantar
algoritma mereka ke Google+ anda untuk ‘menghidu’ ayat dan perkataan yang
ditulis bagi proses indeks.
Algoritma
Google amat sukakan akaun-akaun Google+ yang selalu mempunyai
kandungan-kandungan baharu. Semakin banyak artikel yang dimuat naik di sini,
semakin banyaklah perkataan dan ayat yang akan disimpan oleh Google dalam indeks
mereka.
Lebih
banyak kandungan, maka potensi jenama anda untuk dijumpai amat tinggi sekiranya
produk atau perkhidmatan anda dicari oleh pengguna.
Terdapat
beberapa jenama besar yang menggunakan Google+ ini dengan memuat naik pautan
artikel dan infografik di laman web mereka. Apabila ia diklik, para pengguna
ini akan ditarik ke laman web.
Tujuan
mereka ialah tidak lain untuk menarik trafik. Anda juga perlu lakukan strategi
yang sama.
Comments