Isu Pulau Batu Putih

Isu Pulau Batu Putih kembali menjadi isu antara negara Malaysia dan negara Singapura. Pertikaian ini telah berlaku sejak dari tahun 1979 lagi dan pada 23 Mei 2008 Pulau batu putih telah menjadi hak milik Singapura yang telah diadili di Mahkamah Keadilan Antarabangsa ( ICJ). Baru-baru ini ianya kembali dipersoalkan apabila fakta baharu yang ditemui iaitu 3 dokumen yang ditemukan di National Archives of the United Kingdom. Boleh rujuk http://www.sinarharian.com.my/nasional/pulau-batu-puteh-bukan-milik-singapura-1.623050

Mengapakah ianya menjadi isu sedangkan ianya hanyalah sebuah pulau kecil yang tidak boleh bercucuk tanam atau memberi faedah yang lain?

Bagi pendapat saya ianya amat penting, jika Pulau Batu Putih ini ditambun tanah ianya pasti akan memberi tamparan kepada penduduk Johor yang berada berhampiran dengan pantai yang mana air laut kemungkinan akan naik di kawasan itu.

Jika tanah ditambun di kawan Pulau Putih itu akan menjadi advantage (kelebihan) kepada Malaysia untuk meluaskan kawasan negara Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

Sejarah perkataan 'Keling' di Malaysia

6 Topi pemikiran

Pengalaman PLKN Batu Jong Siri 1 2014